Основне завдання бібліотеки сьогодні навчити дітей
цінувати книгу, відчувати в ній щоденну потребу! Багато труднощів на цьому
шляху чекає і батьків, і педагогів, і бібліотекарів.
Плідна співпраця бібліотекарів з батьками є важливим
фактором, який впливає на результативність роботи шкільної бібліотеки в
розвитку читацьких інтересів учнів, у формуванні їх бібліотечної грамотності та
культури.
Основою роботи бібліотеки з батьками юних читачів є
глибоке вивчення ролі сім'ї в читанні дітей.
Як подружити дитину з книгою?
У
дитинстві в багатьох з нас кращими друзями були книги. Ми стояли у великих
чергах за довго-очікуваним томом. Затамувавши подих, перечитували той або інший
твір, дбайливо і з любов'ю ставилися до своєї бібліотеки. В кожній сім'ї були
твори вітчизняних і зарубіжних класиків. Не дарма ж, зрештою, ми вважалися
нацією, яка читає найбільше в світі. Але минув певний час, і ситуація докорінно
змінилася. Більшість сучасних підлітків практично не «дружать» з книгами. Спілкування
з ними здається їм нудним, нецікавим. Безумовно, комп'ютерні ігри, телебачення,
Інтернет - набагато яскравіші, привабливіші та динамічніші, ніж книги. Але ж як
хочеться батькам, бабусям і дідусям, щоб їхнє дорогоцінне чадо полюбило і
відкрило для себе захоплюючий, пізнавальний, неповторний світ Книги. Якщо
вплинути на пріоритети підлітків украй
важко, то маленьким дітям при-щепити любов
до друкованого слова цілком реально.
У
кожного віку свої переваги
До
5-6-ти місяців. Знайомство з
книгою можливе вже в найніжнішому віці, і починати його краще з дитячих віршів
і пісеньок. Ще не розуміючи значення слів, діти вже здатні адекватно реагувати
на їхній ритм та інтонацію маминого голосу. Якщо мамині слова звучать грайливо
і весело, крихітка усміхається. Якщо мама говорить серйозним голосом, дитя теж
стає серйозним. Так у малюка формуються життєво важливі емоції.
Від 6-ти місяців до року -
дитина починає активно користуватися руками - їй подобається торкатися різних
предметів, трусити їх, пробувати на смак. Тому в цьому віці у книгах повинні
бути великі яскраві ілюстрації, бажано, які «говорять». Наприклад, корова, коли торкаєшся до неї,
починає мукати, а собачка -гавкати. І ще - діти до року здатні
концентрувати увагу на книжці всього кілька секунд.
Від року до 2-х років. У цьому віці дітям до душі книжки про тварин. Вивчаючи
їх, дитина може закохатися, наприклад, у кішку і якийсь час зовсім не
помічатиме зображених у книжці інших тварин. Вона буде знову і знову радо
гортати сторінки своїх книг, вишукуючи в них саме кішок. Таку «любов» можна
використовувати для розширення світогляду дитини, наприклад, розповісти, де
живе кішечка, чим вона харчується, які у неї звички. Так у дитини формується
перший усвідомлений інтерес до книги як до джерела позитивних емоцій і нових
знань.
Однорічній дитині вже час освоювати і коротенькі
простенькі казки з нескінченними повторами - «Колобок» («Я від бабусі
пішов...»), «Ріпка» («Тягнемо-потягнемо») та інші. Повтори допомагають дитині
краще уявити картину того, що відбувається, і засвоїти значення почутого.
На даному етапі дитина може роздивлятися книгу 10-20
хвилин, але не примушуйте її це робити силоміць, інакше спровокуєте неприйняття
книг.
Від 2-х до 3-х років. Дворічна дитина продовжує освоювати світ за допомогою
наслідування, тому читання в цьому віці має супроводжуватися зображенням дії,
яка відбувається на сторінках книги. Ви повинні показати, як Ведмедик
Клишоногий лісом іде (надміть щоки, переступаючи з ноги на ногу), руками
імітуйте політ метелика - імпровізуйте.
До
трьох років малюк вже непогано говорить і перетворюється на «чомучку» - питання
вилітають з нього, як з рогу достатку, втому числі й під час читання. Читаючи
книжку, пояснюйте дитині всі незрозумілі слова і вислови, тільки не
перестарайтеся. Вже можна знайомити малюка з книжками-розмальовками і книжками,
в яких зображення предметів уставляється прямо в текст.
Немає коментарів:
Дописати коментар